Tractorinschrijvingen 2022

Als federatie van de landbouwmachines volgt Fedagrim actief de markt van de tractorinschrijvingen. Nu we 2022 achter ons laten kunnen we een balans opmaken van de nieuw ingeschreven tractoren bij de DIV. Het analyseren van deze gegevens is niet zonder risico: het vermogen wordt niet altijd correct ingevuld, merknamen worden niet altijd correct herkend of er sluipt al eens een telescooplift, tweedehandstractor of andere zwaar materiaal tussen. Fedagrim zuivert deze uit en kan stellen dat deze statistieken voor 98 procent betrouwbaar zijn.

Wanneer we per merk gaan kijken, zien we dat de 6 meest verkochte merken in marktaandeel inboeten ten opzichte van 2020 en 2021. In 2020 hadden deze nog 85 procent van de markt, in 2022 was dit 80 procent. De verhoudingen binnen de top 6 zijn ook veranderd. John Deere springt voor het eerst over New Holland met een marktaandeel van 23,5 procent in 2020 naar t.a.v. 18,6 procent in 2022. New Holland daalde in de periode 2020-2022 met 5 procent. John Deere klom met 4 procent. Case IH verloor ook 2 procent in vergelijking met 2020 en heeft nu een marktaandeel van 9 procent. Steyr, Valtra en Claas volgen dit peloton met elk een marktaandeel van ongeveer 4 procent.  De sterkste stijger bij de merken buiten de top 6 is Antonio Carrero. In 2020 verkochten ze nog 3 nieuwe tractoren, in 2022 werden dit er 29. Hun marktaandeel blijft hiermee wel nog beperkt tot 1,4 procent.

In 2023 is er voorlopig nog geen mogelijkheid tot Vlifsteun wat vermoedelijk een vertraging van de markt midden 2023 tot gevolg zal hebben. Eind 2023 gaat Agribex wel terug door, maar dat positieve effect zal pas in 2024 haar uitwerking kennen.