Leden: Matermaco

Leden: Matermaco
Geplaatst op 12/10/2016

Het nieuwe Matermaco volgens topman Benoit Strauven.

'Mooi voor de foto, iets minder voor de balans', op deze manier relativeerde Benoit Strauven, sinds januari van dit jaar CEO van Matermaco de rij tractoren die als decor voor deze foto fungeerde. Deze no-nonsensestijl van communiceren is wat de man typeert en hem zal helpen bij het op de rails zetten van het 'nieuwe Matermaco'.

Na een internationale carrière in verschillende sales- en managementfuncties die hem in de Verenigde Staten en Azië brachten, zette hij zijn volgende stappen als manager voor KMO's. De laatste 6 jaren was hij CEO bij van Hoorebeke Timber, een Belgische houtimporteur. Van daaruit ging hij in op de vacature voor algemeen directeur bij Matermaco Group, die dit jaar zijn 70e verjaardag viert.

TractorPower ging hem opzoeken in Gembloux, waar we hem aantreffen in een sober kantoor tussen de andere medewerkers. Aan de muur een kader met enkele familiefoto's, voor ons een geruststelling dat we hier niet te maken hebben met een of andere interimmanager. Een ander signaal van zijn langetermijnengagement zijn de talrijke bezoeken aan en besprekingen met leveranciers, die Benoit Strauven al heeft gedaan. En - tussen de lijnen door - hij weet ondertussen goed wie wie is in een sector die voorheen nog onbekend voor hem was. We waren benieuwd naar zijn toekomstplannen met het bedrijf: een grondige reorganisatie van de afdelingen met de bedoeling het bedrijf klaar te maken voor de volgende jaren.

TractorPower: 'Wat trok u aan om in de landbouwmechanisatie te komen werken?'

Benoit Strauven: 'De uitdaging om in een krimpende markt met minder gunstige vooruitzichten en een stevige concurrentie een bedrijf toch duurzaam te laten groeien. Ik ben een generalist, wat maak dat ik beter afstand kan nemen van het product op zich. Dat geeft mij het voordeel ...

Voor het volledige artikel, klik HIER.

BRON: TractorPower