Leden: Hans De Muynck

Leden: Hans De Muynck
Geplaatst op 19/03/2018

Door de ogen van ... Hans De Muynck.

Importeurs en dealers van landbouwmachines zijn binnen de werkgevers een niet te verwaarlozen groep. Toch is het niet gemakkelijk om goed personeel te vinden. Ook in de opleidingen tot technieker schort er het een en ander. De Loonwerker sprak met Fendt-dealer Hans De Muynck. Hans was samen met Jos Lowette verantwoordelijk voor het Workshop Live-eiland op Agribex 2017.

Hans nam, samen met zijn 2 broers, eind jaren 80 het dealerbedrijf van zijn vader over. Het bedrijf bestaat ondertussen al 65 jaar. In 1954 verkocht de vader van Hans zijn eerste Fendt en ondertussen zijn ze de langst actieve Fendt-dealer in België. Met vestigingen in Aalter en Zwalm en een uitgebreide klantenbasis is goed personeel cruciaal. Goed gekwalificeerd personeel vinden is echter geen sinecure!

LW: Hans, je bent als dealer actief binnen Fedagrim. Wat is uw rol binnen deze sectororganisatie?

HANS DE MUYNCK: "Ik zit in "Groep 4", de groep van distributeurs en dealerbedrijven bij Fedagrim. Daarnaast ben ik ook actief in de werkgroep 'Xebirga', die instaat voor vernieuwing, verandering en de evolutie van Agribex. Wij ontwikkelen ideeën om de beurs te laten groeien, nieuwe wegen in te slaan en uiteindelijk telkens beter te worden. Vanuit die werkgroep ben ik samen met Jos Lowette verantwoordelijk voor het thema-eiland "Workshop Live".

LW: U verdeelt een uitgebreid programma van grote merken. Hoeveel mensen stelt De Muynck te werk?

HDM: "Ik heb 9 mensen in vast dienstverband. Dat zouden er eigenlijk 11 moeten zijn, maar de zoektocht naar nieuw personeel loopt niet echt vlot. Ondertussen staan de vacatures al meer dan zes maanden open!"

LW: Wat zijn de struikelblokken?

HDM: "Voor mensen die de sector niet kennen, lijkt hij niet aantrekkelijk. Enerzijds blijven we zitten met de uitstraling van 'den boer', vuil en zwaar werk. Anderzijds krijgt de jeugd in zijn opleiding ook geen correct beeld mee van de landbouwmechanisatie. Wanneer we de auto- of trucksector met onze sector vergelijken, dan staan wij technologisch veel verder. Maar toch blijft men ...

Voor het volledige artikel, klik HIER.

BRON: De Loonwerker 03/2018